måndag 2 september 2013

2 september - Det finns mycket att upptäcka under en skogspromenad

.

Karin och Alva på skogsstigen

Det finns mycket att upptäcka under en skogspromenad. Med barnbarn på plats blir det mesta väldigt spännande: hemliga spår, skogsdunk, vattenhåvning, bäckbad, kurragömma, skattjakter och naturstudier. (Jo, ni läste rätt . Det blev bad i Disan där den rinner genom skogen, bland stenar och grenar, dock inte för mig).
Så var det i helgen när dotter Karin och barnbarnen Ella, Elliot och Alva bodde hos oss.



En honungsskivling spränger barken på en björk med långsam urkraft.



Aldrig har jag väl sett en så tät tuva med knärot - skogens egen orkidé, som jag berättade om alldeles häromdagen.
Den här täta individen med fler än trettio blomståndare växter uppe på en mossig sten. Det var i Pelarboskogen.




På en stig låg en död näbbmus. Den här hade kolsvart  översida och vit mage och nu, till skillnad mot  för någon vecka sedan, kunde jag med absolut säkerhet säga att detta var en vattennäbbmus.
Barnen undrade och funderade över livet och mitt i döden var det blodet som skrämde mest

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar