fredag 29 maj 2020

29 maj - Luktvickerns återkomst

.
På 1980-talet under några år blev luktvickern synlig i mitt Östgötska landskap. Överallt i Tåkern-/Ombergsbygden längs sydvända vallar och vid dikesrenar dök den rikblommande växten upp.
Den är nära släkt med den allmänna kråkvickern men har mycket kraftigare växt både av blommor och blad.
Blomklasarna är stora och långa, vackert tvåfärgade i lila och vitt och den doftar härligt.



Lika allmän som den var under något årtionde lika plötsligt blev den ovanlig. Den bara försvann. Av vilken orsak? Svaret är att jag inte vet. Jag har ställt frågan i nätverken men inte fått svar där heller. Jag tror att olika slags bekämpning från mänskligt håll mer eller mindre medvetet var orsaken. Den frodiga växten sågs kanske som för mycket och höggs ner eller sprutades bort. Kanske väderleken gjorde sitt till. Någon kanske vet.



Nu har jag till min glädje funnit ett område vid Höje på Omberg där luktvickern har dykt upp med riklig förekomst längs en avskild grusväg.
Jag njuter för fullt, följer upp beståndet och önskar den vackra växten ett mycket varmt välkommen åter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar