onsdag 20 maj 2020

20 maj - Surdeg

.
Man kan nog säga att jag var beredd att ge upp och hade det inte varit för min kära hustrus envishet i sammanhanget hade jag kanske missat några tusen på kontot.
Jag brukar inte berätta om sånt här på min blogg men lyckan jag känner idag över den stentyngd som släppt från mitt bröst är nästan en gudomlig upplevelse och värd denna notis.


Det handlar om några fakturor till Naturum Tåkern som släpat efter mer än ett år på diverse material och illustrationer.
I månadsskiftet april maj förra året ändrade Länsstyrelsen Östergötland sitt faktureringssystem, vilket naturligtvis kan vara förståeligt på grund av alla dessa fuskfakturor som översköljt myndigheter och företag från kriminell verksamhet, men jag var länge lyckligt bortskämd över att kunna skriva mina pappersfakturor på ett enkelt sätt vis tills det alltså plötlsigt tog stopp.

Inga mer pappersfakturor - nu gäller Vismas digitaliserade faktureringssystem, var meddelandet som förstörde min dag.

Några gånger har jag försökt, fått 72 timmars möjlighet från Länsstyrelsens ekonomiavdelning att logga in, anmäla mitt företag och börja fakturera.
Jag har försökt, suckat över uppgifter om momsregnr m m, gett upp, missat det alltför snäva tidsfönstret och därefter legat kvar på status quo.

Häromdagen sa Ulla, att nu måste du ordna det där, nu kan du inte skjuta på det en dag längre!
Någonstans inser även jag att det finns en förtroendegräns, så igår och idag har jag slutgiltigt börjat om med hela den omständliga processen och äntligen ...
efter några sega timmar har jag till slut lyckats - hela vägen in i mål.
Tack till hustru Ulla och Jenny på Naturum Tåkern för stöttning och envist engagemang! Kvinnokraften har segrat över manligt flegma.


Tre digitala fakturor har gått iväg idag och jag är FRI!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar