måndag 4 maj 2020

4 maj - Positiv förändring

.
Mitt i allt det negativa med utrotning och minskning av arter på vår jord och i vårt land får man ibland uppleva även positiva förändringar. Livet, naturen, är inte enkelspårig som tur är.

År 2017 upptäckte jag en ny art för Östergötland av gruppen hotade vildbin. Glödsandbi. Ett mycket vackert lysande orangerött sandbi hittade jag i Isberga naturreservat, Heda i Ödeshögs kommun. Det var stor lycka och stolthet i känslorna jag då upplevde.

Här är länken till detta event.

De få åren sedan dess har bjudit på en stor överraskning. Glödsandbiet dyker nämligen upp lite överallt i hembygden numera och finns uppenbarligen i tämligen stor population även i min trädgård. Ja förstås, jag vet inte om de har sina boplatser just hos mig, men de finns här i ganska stor mängd, vilket innebär att när jag nu tittar runt bland blommande träd och buskar är det förutom humlor mest glödsandbin som jag ser. Visst är det märkligt. Vilket lyft för en art!



Glödsandbi, hona, i körsbärsblom - foto Ulla Björkman.

Igår t ex visade Ulla stolt ett nytaget foto på glödsandbi som hon upptäckte i det blommande bigarråträdet.
Jag gick ut och kollade själv när jag kom hem och upptäckte då flera stycken och allra bäst för att komma åt att fotografera dem var i krusbärsblommen, där flera stycken, både hanar och honor svärmade runt.



Som sagt, utvecklingen för glödsandbiet är en härlig historia och i vår trädgård har de sedan sin ankomst redan börjat uträtta ett stort pollineringsarbete. 
Jag ska tänka på det för varje frukt jag kommer att äta till hösten. 

Tack till glödsandbiet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar