fredag 1 maj 2020

1 maj - Glada

.
Det tog en månad längre än jag hoppats att notera den första röda gladan för mig i år på hemmaplan. De finns som häckfåglar i bygden sen ett decennium tillbaka men något riktigt genomslag tycker jag inte att de har fått i Tåkernlandskapet, inte så som jag trodde att det skulle utvecklas.
Därför är vårens första observation alltid mycket välkommen och i år skedde den för tre dagar sedan vid Stora Åby alldeles öster om samhället Ödeshög att en kom glidande så typiskt med sikte på Omberg och Tåkern. Jag tjoade glatt till hustrun bredvid mig i bilen. Äntligen!


En idag välkänd stor rovfågel med hängande vingar och med en stjärt släpande bakefter som på en utdragen brudklänning är typiskt.

2 kommentarer:

  1. Ha! Bra karaktäristik, formulering av utmärkande drag.

    Och jag väntar fortfarande på min första. Att vänta och längta är goda optimerade bränslen inför fortsatt rödgladaspaning.

    Några få fynd är rapporterade från Dalarna denna säsong. Även en Brun glada.

    Som jag grunnat över stor rovfågel på retlig höjd sedd vid två tillfällen under två dagar på samma lokal föregående vecka. Men nu har den eftersläpande "jizzen" materialiserats: Bivråk (verkligt tidig).

    Galet spännande med "tidig fågelunge". Det känns som att på det magiskt sköna och sägenomspunnena Omberg är ingenting omöjligt.

    SvaraRadera
  2. Tack Thord för dina synpunkter och upplevelser.
    Röd glada är på väg vidare norrut och så även brun glada så sakteliga. Brun glada är världens allmännaste rovfågel och vi får väl hoppas att den fortsättningsvis kommer att lämna plats för den röda som är unik för vår del av världen. Det var verkligen en tidig bivråk. Hoppas att den kan klara sig nu då knappast något finns för den att äta. Det tar någon vecka till ännu innan getingar och humlor har yngel i ätbar mängd.
    Det blev till sist en ung grönsiska av fyndet. Troligen ska jag väl tillägga.

    Må väl i dessa Coronatider.

    Gebbe

    SvaraRadera