lördag 8 april 2023

8 april - Färsk ramslök till hjortsteken

Efter lunch lättade molntäcket norr ifrån och solen strålade aprilvarmt för första gången i år. Som man har längtat! 

I morgon samlas vi hela familjen hemma och blir det lika skönt som idag kommer vår inglasade altan till god nytta. Vi har arrangerat knytis och alla kommer att bidra på olika sätt till vår härliga påskmeny.

Ulla och jag förbereder två olika stekar som huvudrätt; ryggbiff av dovhjort och en motsvarande av gris, en s k fläskytterfilé (märklig beteckning). Till detta blir det såser och tillbehör av skilda slag och så vår specialare, den som var huvudanledningen till Ombergsbesöket under eftermiddagen, att plocka färsk ramslök.

Skörd av ramslök - foto Ulla Björkman.

Det finns gott om ramslök på Omberg även om det inte är tillåtet att plocka på alla ställen där den växer. Vi har vår egen fyndplats, ett dike som jag tror vi är alldeles ensamma om. Just här brukar ramslöken växa frodigt och komma tidigt och så också denna i övrigt kyliga vår. Vi visste inte om växten skulle vara färdig redan, men plantorna stod där alldeles klara och perfekta för en första krispig och smaragdgrön skörd, så nu blir det även nygjort aromsmör på bordet. Stekarna kommer därmed att lyfta till sin högsta nivå.

Akvarellskiss i avvaktan på årets första körsbärsfuks.

Medan Ulla gick vidare en sväng, vände jag tillbaka för att fortsätta leta efter årets första fynd av fjärilen körsbärsfuks. Den brukar vara årsviss i området, så jag satte mig på plats i dikeskanten, vilade min fot och väntade tålmodigt. Skissboken åkte fram förstås och därmed blev smältande snöfläckar under lindarna vid Höje snabbt dokumenterade. 

Jag hade ett par närgångna nässelfjärilar framme under tiden men körsbärsfuksen kom aldrig på visit. Den kommer att få fler besök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar