tisdag 25 april 2023

25 april - Hur blir det med fem svalor?

Jag satt en stund i skogen idag, på en gammal rutten och fuktig stock, fälld av bävrar för flera år sedan. Runt omkring mig låg nya träd helt eller till hälften avverkade, alla med färska och pågående gnag. Små upptrampade leriga stigar ledde överallt från Disans brusande och skummande vatten uppåt markerna, runt om till arbetsplatserna, till och med så långt bort som hundra meter från vattnets trygghet. Vilka idoga bävrar! 

Jag tog några foton med mobilen av det hela, även så av den vackra blåsippsmattan som finns lokalt och fläckvis just här samt ett gäng bilder från ett, som jag skulle tro oanmält, dikningsföretag på vägen upp till platsen. Allt försvann vid urladdningen till datorn i ateljén. Det är sånt som händer ibland, jag tryckte för tidigt på "delete", men sörjer inte så mycket, bara suckar över slarvet.

Jo, ett foto blev räddat. Det ovan, kanske det viktigaste av dem alla och det första som jag tog under dagens utflykt vid min paus från det efterhängsna oljemåleriet i ateljén. 

Det fotot har jag bifogat till en "anmälan" till länsstyrelsen om att det kanske finns behov av tillsyn och kontroll. Det är väl inget stort ärende, kan tänka, men det handlar om dikning i ängs- och hagmark där surdrag och ett litet kärr kommer att få stryk och fallet rimmar illa med dagens ambition att bevara och återställa våtmarker, menar jag. Det var just det!

Men tillbaks till mig på stocken. En gärdsmyg sjöng och ringduvorna flappade med vingarna och koltrasten sjöng. Det var allt jag hörde och upplevde så nära Disevidåns små ettriga forsar. Tystnaden gjorde nu inget, jag satt där för att ta det lugnt, satt kvar i stillhet och ro och njöt av skönt välbefinnande ända tills fukten trängde igenom även kalsongerna. Då tittade jag upp ur min lätta trans, såg uppåt mot himlen mellan granarnas grenar...

Fem svalor seglade runt högt däruppe över trädens toppar. Så märkligt - mitt i skogen. Det var hussvalor, det kunde jag se på deras stjärtar och flyktsätt. Föreställningen varade blott någon minut sedan var svalorna åter ur sikte bortom skogen. 

Men, så tidigt! 

Är det sommar nu? när fem hussvalor noteras redan den 25 april, en dag utan sommarkänsla men med duggregn och ynka tio grader. Dessutom hände det hela mitt i skogen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar