onsdag 26 april 2023

26 april - Tack Monet!

I mitt förråd finns mycket att hämta, ett hundratal skissblock med teckningar ända från tiden då jag började min konstnärliga bana i slutet av 1970-talet, halvfärdiga dukar och pannåer, mängder av förbrukningsmaterial, ramar, konstkort, litografier, böcker samt en hel del osorterad bråte. 

Ofta tar jag fram ett skissblock ur högen och sätter mig att bläddra bland upplevelserna. Minnen väcks och jag återkallar tillfällets dofter, färger och känslor.

Häromdagen fastnade jag för ett vintermotiv ute på Tåkern, stråk av vassbälten, snö och is i en väldigt enkelt uppbyggd komposition med nästan bara horisontella linjer. Där började det.

Och idag känns det som att den nog är färdig, en ny lite skissartad oljemålning i måtten 46 x 26 cm, liggande format, som jag kanske kommer att kalla "Tåkern om vintern".

Samtidigt påbörjade jag en annan målning i samma format. Den kom till mig ur ett block från senare år och berättar om utsikten från min målarstuga vid Tåkern upp emot gården Gottorps "skyline" en sensommardag med mörka träd och mogna grödor, skissad för bara ett par år sedan.

Båda målningarna är gjorda i stort sett à la prima, d v s mer eller mindre i en "sittning", fastän under några dagar. Färgen är därför under hela processen blöt och känslig, vilket gör övermålning nästan omöjlig. Istället får jag jobba med små rörelser, ofta cirkel- eller streck-formade och med rena färger i penseln för att  integrera färgblandningen på ett bra sätt. Jag lägger stor vikt vid att penseldragen ska få plats, träda fram på ett pointilistiskt vis. Det blir bra vibrationer av sånt!

Andan jag målat i är klart Monet-inspirerad och jag känner när jag nu ser på dessa två färdiga verk att det faktiskt skulle kunna vara han som målat dem. Men det förstås, Monets motivkrets fanns inte i Frankrike för snart 150 år sedan. Det var inte hans värld. Den är min! Men ändå - tack Monet!


2 kommentarer:

  1. Vackert! Den undre blir jag glad utav förutom att titta på färger och annat. Något med ljuset.

    Monet, tänker på Bro över näckrosdamm och hans Näckrosor såldes för nära 600 miljoner, tror det är rekordet.

    Så inte dumt att måla som Monet🙂och väldigt vackert!

    SvaraRadera
  2. Tack Monica!
    Vilka fantasisummor! Jag är glad om jag får något!
    Gebbe

    SvaraRadera