måndag 24 april 2023

24 april - Med tyngd i penseln

Det är svårt att med en mobilkamera göra riktig rättvisa åt ett konstverk. Fäger och valörer sticker iväg åt en massa håll och det blir blänk och sånt där dessutom. För att verket ska bli någorlunda presentabelt här i bloggen har jag försökt rätta till så mycket jag kan i datorn, det är ju alltid tveksamt förstås och varför jag ändå lägger ut bilden på nätet är för att berätta om själva processen i måleriet.

Sen sist har jag tätat till den här oljemålningen rejält och om det blir bättre eller ej har jag inget adekvat svar på. Jag har helt enkelt lust att öka spännvidden i valörskalan och skapa tjockare strukturer på duken; det är detta det handlar om just nu. Jag önskar ge min målning mera tyngd.

"Mitt paradis på jorden" - en oljemålning under arbete.

Senare kommer jag att återkomma över de mörka partierna med ljus och kulör för att höja helheten ytterligare ett snäpp.

Det var bara det jag ville berätta om, att jag arbetar med mera tyngd i penseln just nu.

2 kommentarer:

  1. Josefine Harrius Renstad24 april 2023 kl. 21:58

    Oj vilken vacker! Kommer den finnas att titta på under konstrundan? Hoppas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Josefin,
      Tack för ditt varma meddelande. Den här oljan som jag har ett arbetesnamn på: " Mitt paradis på jorden", kommer säkert att var med på den kommande Konstrundan 18 - 21 maj. Då är du mycket välkommen att få se slutresultatet på den och många andra verk som jag just nu håller på med.

      Gebbe

      Radera