torsdag 27 april 2023

27 april - "Det var en alpbock"

Jag satt i bilen, hade just lämnat kollegan och vännen Morgan, där jag hämtat foldrar till Konstrundan, då mobilen ringde. 

"Sitter du i bilen? Kan du prata?" Det var Karl-Heinz från Boetskogarna som ringde och han lät väldigt upphetsad.

Jo, svarade, jag har handsfree. Vad gäller det?

"Jag har sett en alpbock! Jag höll på med veden och så var det nåt som kravlade i nacken så jag slängde upp näven och fick tag i en stor skalbagge med jättelånga antenner och långa ben som liksom bet sig fast. Den var alldeles lysande ljusblå med svarta prickar och antennerna var längre än kroppen som var ett par tre centimeter."

"Vet du vad en alpbock är"? fortsatte han eftersom jag var alldeles tyst.

Jo, jag vet men de finns ju inte här! Du vet säkert om att det finns flera arter av långhorningar, framför allt i närheten av död ved. Timmerman till exempel och videbock, tallbock eller aspvedbock och många, många till. 

"Men, du förstår nog inte", sa Karl-Heinz. "Det var en alpbock, jag känner till dem och jag vet att det var en sån! Den var så vacker och speciell med sin blåa färg."

Rekonstruktion av en alpbock, Rosalia alpina.

Du vet kanske att alpbocken inte finns kvar i Sverige, att den är utdöd sedan flera årtionden.

"Jo, jag vet allt det där, men nu var detta ändå en alpbock och eftersom du frågar kan jag berätta att veden är min, helt och hållet från egen skog och jag har huggit den själv. Den är inte importerad. Så den vägen har den inte kommit hit!"

Har du dokumenterat den? Samlat in den i en burk eller tagit foton med mobilen?

"Nej, det var just det. Det gjorde jag aldrig. Jag var svettig och trött och ville in så snart som möjligt, så jag fortsatte med veden och lämnade skalbaggen åt sitt öde."

Det var ett väldigt dåligt beslut Karl-Heinz, dumt helt enkelt! Veden har du ju kvar men med alpbocken är det kört och det går ju inte att komma vidare med ett sånt här fynd utan dokumentation. Det kan aldrig bli tal om något godkännande eller så; fyndet blir på sin höjd en notis bara, till exempel i min blogg.

"Ja, om du visste hur jag ångrar mig Det var ju hur dumt som helst". 

Men du kan ju alltid ringa till entomologen Kjell Antonsson för en second opinion och han kanske kan komma över en sväng och leta. Men, tack ändå för att du berättade.

"Ja, jo", sa Karl-Heinz"det ska jag göra".

Vill du veta mer om den i Sverige utdöda skalbaggen, långhorningen Alpbock kan du studera informationen på Wikipedia nedan. 

Här är länken 


2 kommentarer:

  1. Jag tror på K-H, idag kan vad som helst hända i vårt land, även trevliga händelser🙂just att han beskriver det ljusblå och prickar. Den kan ju dyka upp igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det spännande. Jag har lärt mig efter många år, att aldrig säga aldrig.
      Med klimatförändringar som nu är på gång, händer mycket inom biologin; nya fåglar , nya växxter, nya insekter, ja allt!!
      Varför inte återkomst av denna fantastiskt vackr askalbagge.
      Vi får väl se vad som händer.

      Gebbe

      Radera