tisdag 7 mars 2023

7 mars - Bakslag

Vi blev inomhus idag. Snövädret anlände i morse och efterhand som vinden ökar bildas drivor. Vi ville inte bli fast där ute någonstans så det blev hemma i köket hos Lars istället. När jag klev ur bilen märktes minsann att vintern var tillbaka. Snön började täcka tidiga vårtecken och vinden ökade på mot byigt frisk Ostan.

Idag är det vintern som gäckar blommorna mer än tvärtom.

Utanför fönstret var fågelmatsautomaten smockfull av fåglar. Minst ett tiotal talgoxar och lika många blåmesar och pilfinkar turades om i ständig trängsel. Tre större hackspettar var där, ett dussin gulsparvar, två koltrastar, en skata och en rödhake. Det var ett skådespel att vila ögonen på medan munnarna, våra pratglada munnar, började diskutera i vanlig ordning, även om vi idag tyvärr saknade Sverker och Karin i vår tisdagsklubb.

Efteråt kunde jag inte låta bli att ta en tur mot Omberg längs den gamla Bergslagsdiagonalen. Jag vet ju hur lärkor och duvor brukar tvingas upp på vägrenarna när vintern tränger tillbaka våren. Men så var det inte idag. Där var det helt tomt på fågel, så jag stannade på en parkeringsficka vid Alvastra och dokumenterade ett landskap i yrsnö som omväxling.

Först åt ena hållet, västerut mot Vättern ...

... och sen åt andra hållet, österut mot Västra Tollstad.


Jag märker att jag i hastigheten och på plats daterade båda dessa akvarellskisser felaktigt. De är från idag den 7 mars och inte från igår.

Nu är jag tillbaka i ateljén. Jag tänker börja förbereda mig för ett par kommande föreläsningar och föredrag som är bokade senare i mars. Jag önskar göra uppdateringar och kompletteringar till bildspelen som finns. Det är ett mycket lämpligt arbete en dag som denna.

Och snön, när klockan passerat 17.00,  den fortsätter vräka ner, nu mycket mer än tidigare under dagen och jag börjar förstå det där med orange vädervarning. Nu måste snösläden fram igen och jag får väl ge mig iväg hemåt innan jag blir helt insnöad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar