onsdag 22 mars 2023

22 mars - Under arbete

Jag arbetar med en oljemålning som bygger på en skiss från sommaren 2022. Det känns spännande, fräscht och bra. Bortsett från verkligheten låter jag förstås fantasin flöda fritt. Det är väl som vanligt ungefär, hälften hälften av sanning och lögn.

Oljemålning "Under Omberg" i arbete. 100 x 70 cm.

Det finns just nu ett ganska stort antal oljor i min ateljé och jag hoppar från den ena till den andra för att hålla ångan, tryggheten och inspirationen uppe. Halva jobbet är som alltid att sitta still på en stol och bara bliga. Nagelfara, leta, fundera och besluta.

Jag grubblar på det och hur jag ska svara på den vanligaste frågan.

"Hur lång tid har det tagit att göra en sån där?"

Nästa gång jag svarar ska jag säga 77 år - hela mitt liv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar