onsdag 29 mars 2023

27 mars - Inomhus blir bäst dagar som dessa

Idag är det ymningt snöfall ute. Alla konturer av landskap suddas ut i yrvädret.

"Impression" ur min skissbok idag, när snön yr och kylan i vinden nyper näsan blå.

Det är snart april och det känns alltid bittert och ledsamt med de här gamla väkända bakslagen, men man borde vara van efter ett så långt liv.

Det har varit värre förr kan jag dessutom meddela som tröst för tigerhjärtan och här är min Naturliga dagbok ett osvikligt dokument. Jag skriver "bakslag" i sökrutan och får mängder med förslag bakåt i tiden. (Pröva själv!). Den 18 mars 2011 är ett bra exempel. Då mätte jag upp 25 cm nysnö som täckte allt i vår trädgård:


Bildbevis från den 18 mars 2011, 25 cm nysnö.

Eller vad sägs om den här bilden som ett bevis för vårvintrars tålmodighet att straffa förhoppningar:


Påskliljor i nysnötäcke.

Bäst är att hålla sig inomhus ett tag framöver. Att vänta ut eländet. Det kommer en vår, jag vet.

Själv har jag deltagit i några sammanslutningar inomhus den senaste veckan.

Jag blev inbjuden till Östergötlands Ornitologiska Förenings, ÖGOF, jubileumsårsmöte häromkvällen. Det är 50 år sedan som jag var en av initiativtagarna till föreningen och jag var dess ordförande under uppstartsmötet. Det var kul att vara på plats och trevligt att träffa både nya och gamla kompisar.


Från ÖGOF:s jubileumsårsmöte den 27 mars 2023 i Linköping.

Efter årsmötet blev jag uppbjuden av "Pippipodden" som var på plats som underhållare, att svara på frågor och berätta kort om "skäggmesen" i Sverige och Tåkern. Börje Pettersson min gamle kompis, han med "mellanspetten", som jag inte sett sedan den tiden på 1970-talet, berättade om sina gamla upplevelser.

Pippipodden är på plats. "Gullet och Widde" leder tillställningen. 

Länk till Pippipodden.

Pippipodden är ett intressant, resonerande program om fåglar för alla naturintresserade, som jag verkligen rekommenderar varmt. De två programledarna tar upp aktuella och egna ämnen om allt vad fåglar är och står för. 

Notera dock att avsnittet som spelades in under ÖGOF:S årsmöte kan dröja en tid innan publicering. Det skall redigeras och klippas i vanlig ordning. Men det kommer och under tiden finns mycket annat intressant att ta del av.

En annan inomhustillställning var mitt återbesök hos Senioruniversitetet i Jönköping i förrgår. Örjan och Gunilla hälsade mig välkommen igen med lunch på "Hasse vid sjökanten".

Gästerna börjar anlända till min föreläsning hos SU i Jönköping.

Jag höll en föreläsning med titeln: "Tåkern, skäggmesen och jag" för ett stort antal gäster. Intresset syntes vara gott.

Jo,som sagt, de här dagarna är det skönast inomhus. Jag stannar i ateljén och målar oljor; ett bra alternativ.


2 kommentarer:

  1. Bra att du påminner om vinter och snö när vi tror det är vår🙂. Tänker ju lite som så att så här eländigt brukar det väl inte vara men jodå, det varierar. Förra årets mars var soligare ändå.
    Själv är jag född på vårdagjämningen en timma inpå natten när den startade och varje år när mamma ännu fanns med berättade hon om snöstormen då och att hon knappt tog sig till BB. Och när hon berättade var det oftast en vacker vårdag vad jag minns.
    Men nu i år tycker jag det räcker med vinter, full snöstorm när jag skriver. Väninna med make gick ut, maken föll direkt och slog i höften ordentligt men tror inget är brutet. Vi är inomhus, dricker gott kaffe med nygräddat bröd.
    Ta det varligt du med.

    SvaraRadera
  2. Jag tror vi är helt överens om vädret Monica. Vi håller tummarna för snar förändring till det bättre.
    Det gäller verkligen att hålla sig på rätt köl. Varje morgon när man går ut för att hämta tidningen utsätter man sig för risk och fara. Själv har jag stöd av kryckor ännu men längtar efter att få kasta dem snart.
    Gebbe

    SvaraRadera