tisdag 21 april 2020

21 april - Vad är detta?

.
Då vi intar vår middag ute på altanen idag frågar Ulla om jag möjligen satt upp något mer på björkstubben där borta, än metallödlan som redan kryper där och den lilla såpbyttan med blågula penseéer.

- Nej, säger jag och vänder mig undrande om och ser då vad hon menar. Jag måste kika närmare. Jag tror att det är en svamp.



- Den fanns inte där igår, fortsätter hon. Det vet jag säkert.

Det är en stor "bobba", ungefär 7 cm i diameter fastklistrad tätt mot stubben. Jag känner på den. Den har ett papperstunt men hårt skal och innanför känns det mjukt. Vad är detta? Så märkligt.
Jag tror mig förstå att det måste vara någon slags äggsamling. Men jag är brydd och tror alltså inte längre på en svamp. 

Jag dokumenterar med ett mobilfoto som jag nu också har lagt ut på nätverket "Vilken insekt". Jag ser verkligen med spänning fram emot eventuellt svar på denna gåta. Kommer något så återkommer jag förstås. Så spännande!

Senare tillägg: 

Svar kom omdelbart.
Hans-Erik Wanntorp meddelar att det är ett "Sotägg" - en form av slemsvamp, Myxomycet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar