tisdag 14 april 2020

14 april - Råttsvans

.
Råttsvans 1.

En frisyr, även kallad "pippilotter", där håret på små flickor kammas i mittbena och förs samman till små tofsar vid öronen. Med större flickor flätas oftast håret till just flätor istället för råttsvansar.

Råttsvans 2.

Det självklara. Råttans eller musens svans. Ett ringmönstrat balansorgan, ofta med små utstående hårda borst som ger bra grepp hos denna 5:e lem. "Ett fenomen som ofta sätter skräck i fruntimren" (citat)

Råttsvans 3.

En art av Ranunculussläktet, smörblommeväxter. En liten oansenlig, tidigt blommande växt som saknar kronblad och således har fria pistiller med en efterhand utväxande blomkolv som kan liknas vid en liten mussvans. Man bör helst ligga på knä för att hitta den och snart nog när våren går över i sommar står den inte längra att finna.


Och det är den jag tänker på nu. Jag har ett ställe nämligen på andra sidan gatan vid ateljén. På kyrkogårdsmuren där kan jag alltid tidigt om våren hitta den, men jag måste leta noga fastän jag vet.

Tillägg den 17 april:


Så här ser råttsvansen ut några dagar senare. Nu börjar blomkolven förlänga sig. en rått svans kan möjligen börja förstås. 
Men vi får se hur det går på muren. Den efterhängsna torkan gör att allt börjar vissna nu.
Vi får hoppas på lite varmare väåder med regn snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar