torsdag 16 april 2020

16 april - Dagens utflykt gick till Sättra ängar

.
Sättra ängar finns i Ödeshögs kommun. Österut i bygden mellan Holavedens skogar och Östgötaslättens plan ligger det, ett av Östergötlands första naturreservat, omgärdat av grånade gärsgårdar, fyllt av blomstriga ängar, gamla hasselbuketter och mäktiga ekar.
Dit gick vår utflykt idag under förmiddagen, i strålande sol och i lä för den bitande nordanvinden strövade Ulla och jag runt några timmar i detta underbara hagmarksparadis. Kaffetermosen var med förstås och Ullas hembakade mandelkubbar.

Jag har gjort några snabba enkla skisser från besöket. Det är bara ett par brottstycken av allt; hur mycket som helst finns att njuta av och att studera.
Passa på i denna härliga vårtid. Det blir inte vackrare än så här.



Närbild av gammelek, akvarell Gebbe Björkman


Grånade gärsgårdar inramar resevatet, akvarell Gebbe Björkman


Stora hasselbuketter ger ly åt  frodiga vitsippor, akvarell Gebbe Björkman

Då vi anlände till bygden i början av 1970-talet var hela vägen från Sättra till Skybacken grusväg. Men någon gång under 1980-talet bestämdes att vägen skulle asfalteras och då jag fick reda på detta "slog jag larm" och lyckades rädda gruset genom själva reservatet. 


Det var inte gillat av alla, att "utsocknes Gebbe la sig i", vägsamfälligheten ville komma bort från dammet. Men jag tror att jag faktiskt gjorde en viktig insats där. Grusvägen var och är självklar genom detta vackra naturreservat. Asfalt hade varit hemskt att se och uppleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar