fredag 17 april 2020

17 april - På jakt

.
Nu har vi gått vår Ombergsrunda vid Höje ungefär varannan dag, mestadels i sol men varje dag med svala nordliga vindar i ryggen eller i ansiktet. 
Vi har sett floran förändras, nässelfjärilarna bli fler och idag lyssnat till rödvingetrastarnas brusande kör i askarna. Huggormar har vi sökt varje gång men inte funnit.

Idag upptäckte vi också ännu en stor fuksfjäril på en ny plats. 
Jag släpade med min kamera med teleobjektiv för att gardera mig för just detta, så jag var beredd fastän kameran snart har gjort sitt. Jag får nämligen inte till någon kvalitet längre och kan inte lita på funktionen. Det blir dålig skärpa på bilderna med mjölkigt reultat och det är dessutom omöjligt att få automatzoomen att reagera som jag vill. Jag måste tydligen göra en ny investering.

Jag jagade fjärilen en god stund, spanade in var den landade och smög så försiktigt som möjligt men idag var det verkligen nästan helt omöjligt att överlista den.



Varje gång jag hukande och sakta närmade mig så slog den ihop vingarna och satt blickstilla. Så blev den till en skuggmörk triangel som inte gav någon möjlighet till artbestämning av alternativen körsbärsfuks/videfuks.



Nytt försök. Jag har noga sett femtio meter framåt för att spana in landningen. Den flyger snabbt och högt och sätter sig med plötslighet. Det är inte lätt. Men jag ser skuggan. Hopslagen igen.
När jag närmar mig ytterligare vrider den sig med baken mot mig så att den blir ännu svårare att studera och upptäcka. Jag står länge och väntar på att den ska slå ut vingarna. Men icke - det märks att den känner av min närvaro och är på vakt. 
Ett sista smygsteg och den lyfter blixtsnabbt och försvinner en bra bit bort igen.



Nu då! På lång håll ser jag att den sitter halvt dold bakom en liten gran. Jag zoomar med telet från långt håll och får en bild, visserligen med grav oskärpa men ändå en bild som går att använda hemma vid datorn. Det blir inget mer. Fjärilen får nog av min uppvaktning och försvinner högt över träden bort längs vägens krökar.

Men hemma vid datorna ser jag. Det är en körsbärsfuks. Den 4:e för i år i området. Jakten blev lyckosam till slut och ...
... jag har nyss fått en trevlig kommentar på Facebook från Janne Svantesson som administrerar siten "Svenska fjärilar" angående dagens observation:

"Omberg lär nog vara den nordligaste lokalen för Körsbärsfuks i landet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar