lördag 8 maj 2021

7 maj - När vi ändå talar om regn

Det kom sammanlagt strax över 40 mm nederbörd varav nästan hälften faktiskt var blötsnö under halvannat dygn för ett par dagar sedan. Det blev aldrig av att jag skrev om detta beroende på att jag hade annat att tänka på, såsom du snart kan läsa om innan detta.

På vägen hem i regnet noterade jag nämligen, som så många gånger tidigare, den vågbildning som bildas i nedförsbacken utanför min ateljé. Jag kan också säga, att jag har sett detta många gånger på flera olika platser. Varje gång har jag funderat över detta och varje gång har jag dragit mig för att utmana blötan genom att fotodokumentera det hela. Men nu var det dags, tänkte jag. Det blir varken bättre eller värre än så här.

Varför detta sparsmakade intresse? kan möjligen undras och svaret är kort o gott min nyfikenhet som bottnar i fysiken bakom fenomenet.

Jag har ett par funderingar till förklaring varför vattnet inte rinner jämnt och snyggt nerför asfaltsbacken.

a) Beror det på en dämningseffekt så att vattnet släpps portionsvis över ett hinder som finns men kanske inte syns när nivån överstigs och att framfarten bromsas med viss våglängd som följd?

b) Har det med vattnets viskositet att göra så att det blir en effekt parallell till den som beskrivs inom kvantfysiken?

Finns det fler förslag och finns det något forum för så här kuriosa frågeställningar? Kan någon hjälpa mig med en rimlig förklaring?

Senare tillägg: Jag har fått många mer eller mindre seriösa förslag, t ex om Guds inblanding eftersom fenomenet är fotograferat på gatan mellan kyrkan och församlingshemmet, att vatten också vill ha roligt, flera förslag om parallellen med vågbildningar på sandbottnar m m. Ett par kommentarer kan du också läsa nedan.Tack alla för engagemanget!

3 kommentarer:

  1. Har vi här att göra med det som händer i havet, dvs en vågrörelse?
    En i förhållandet stor vattenmassa rör sig som havsvolymen och skapar en vågrörelse.

    SvaraRadera
  2. Bra fråga. Jag gissar på a) ojämnheter i underlaget.

    SvaraRadera
  3. Tack för bra förslag med att förklara för mig och andra vad som händer.
    Via facebook har jag fått fler förslag ändå och ett av dem går ut på de fysikaliska begreppen: Adhesion (Vidhäftning) och Friktion.
    Det är väl där vi hamnar och det är ju också detta både jag och alla ni andra också har menat.

    SvaraRadera