onsdag 19 maj 2021

19 maj - Nytt inlandsfynd i Östergötland för Adam och Eva?

 Kompisen Kjelle körde förbi ateljén under förmiddagen. Han hade ett viktigt meddelande i bakfickan:


- De där orkideerna du skrev om häromdagen, de hittade jag redan under 1990-talet inte långt från där jag bor, sa han.

- Mycket intressant, svarade jag. Kan du berätta för mig hur jag kan hitta dit för att dokumentera?

Så kom det sig, att jag med andan i halsen och med förhoppningen om en sensation dunkande i tinningarna, for iväg dit på direkten. 

Nu är jag nyss hemkommen med min förhoppning besannad och föremålen förevigade i kameran. Det var nämligen inte Sankt Persnycklar. Det var Adam och Eva, precis som jag misstänkte, då det handlade om Vätterbygd och skogen söder om Ödeshög. Och om jag förstår det hela rätt är det här troligen en ny fyndplats för denna raritet i vårt län och en av de verkligt få inlandslokalerna och möjligen även den första med viss kvalitetsgaranti för Ödeshögs kommun och med det menar jag att förekomsten kan vara ursprunglig och inte planterad. Det ni!

Jag ägnade ett par timmar åt att inventera den ca två hektar stora inägan vid den lilla gården och kunde räkna ihop sammanlagt 22 stycken blommande exemplar varav åtta var av den vita varianten. Beståndet var glest och utspritt vilket tyder på att arten funnits på platsen i många år, vilket också påtalades av Kjelle. Jag fann också ganska många icke blommande individer.

Alla de blommande exemplaren blev avfotograferade och nedan visar jag exempel på några av dessa skönheter:



 Denna var kotrampad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar