tisdag 9 juni 2020

9 juni - Glada tankar

.
Min hembygds nyaste rovfågel röd glada är på plats på allvar nu i Östergötland. Allt oftare ser jag den också tätortsnära hemma hos mig och även om jag själv inte känner till något om häckning eller ej, är jag förvissad om att några par häckar också i Ödeshögs kommun nu för tiden.
Efter en lite trög start har det alltså tagit fart ordentligt med etableringen, till stor glädje för mig och andra naturälskare och förhoppningsvis också för alla andra, ty en så pampig, vacker och gammelsvensk rovfågel vill man gärna älska, eller hur?

För två dagar sedan kom en glada över vägen vid Järnstad en halvmil öster om samhället. Den hade mat i klorna och var på väg in i skogen på södra sidan av E4. Och där, tänker jag, väntade ungarna på mat. Det kändes så rätt.



Under en färt till Kindabygden för en vecka såg Ulla och jag hur ett par ormvråkar över sin häckningsdunge tävlade om reviret med ett par glador. Det var kamp på allvar och fåglarna tumlade om varandra i kamp om herraväldet. Nya tider kan komma även i fåglarnas värld. 

För några månader sedan ropade Ulla, som var i trädgården, på mig att komma till fönstret omedelbart. Jag har berättat om detta tidigare i mitt skriveri, att där var en glada helt nära och alldeles rakt över vår egen trädgård.



För ett par dagar sedan hände det igen i Ödeshög. En glada låg lojt seglande rakt över kyrkan mitt i samhället, skruvade i vindarna runt tornet, svängde av och försvann långsamt bort. 
Det var inte bara jag som såg just den. 
Per-Åke kom att berätta för mig att han sett en stor rovfågel med kluven stjärt samma dag. Vi är fler som är observanta.

Medn dagens händelse tar nog första priset.
När jag stod och pratade men en god vän nära torget för bara ett par timmar sedan, blev det plötsligt ett förskräckligt liv på både kajor och skator; så där hysteriskt skrikigt. Ja, ni vet.



Upp från en gårdsplan mitt i byns centrum lyfte en glada med en kajunge i klorna. Med en svans av kajor efter sig kom den sen lugnt och majestätiskt precis över huvudet på oss och flög iväg bort över Lysingsskolans tak. 
Gladorna är nära nu och det väcker många glada tankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar