söndag 21 juni 2020

21 juni - Midsommartid i Ombergsbygd

.
Foton från midsommartid i hembygdens Omberg- och Tåkernlandskap. Det är allt jag förmår att presentera idag. Sparsmakat men vackert och snart skriver jag igen.



På obesprutade ekojordar bestämmer kornvallmon landskapets färgskala.


Den rara orkidén honungsblomster blommar sällsynt på Svanshals äng.


Östgötaslättens linåkrar för ner himlen till marknivå.


Hybriden mellan Nejlikrot och Humleblomster dyker upp allt oftare för mina ögon, vilket förstås mest beror på mig själv. Jag har bestämt mig för att se efter mera noggrant numera.


En ung larv av fjärilen gaffelsvans,


Orkidén grönvit nattviol.


Larvsamling av fjärilen påfågelsöga.


En rödfransad björnspinnare gömmer sig i gräset.


I Tåkerns strandskog prunkar den vackra vitpyrolan och lurar mången besökare om orkidémöte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar