tisdag 6 maj 2014

6 maj - Vårprimörer och lunch på slottet

.
Aldrig förut har vi ätit rabarberpaj så tidigt som i år.
Premiären brukar vara runt första maj men i år blev det redan till påsk, i mitten av april och idag den 6 maj är rabarbern helt utvuxen.



Rabarberpaj är en delikatess som jag skulle ha svårt att klara mig utan. Den där lite stelt kladdiga massan som skapas i kontakten mellan socker, rabarbersaft, smör och vetemjöl är gudomlig med vaniljsås eller vaniljglass till. Det vattnar sig i munnen nu när jag skriver.



Nässselsoppa är en annan sån där vårdelikatess jag inte vill vara utan. Två gånger har det blivit av i vår men nu börjar nässlorna redan bli för stora. Det är redan över för i år.

På tal om ingenting annat.
Nu bär det alldeles snart iväg till Linköpings Slott till en kulturmiddag med två landshövdingar. Det är dags för landshövding emeritus Rolf Wirténs kulturprisutdelning med tillhörig lunch. I år är turen kommen till konstnären Stina Opitz att få ta emot diplomet och pengarna. Jag fick detta, stolt och glad och överraskad, redan för ett antal år sedan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar