måndag 12 maj 2014

12 maj - Tänk så mycket man inte vet, fastän så nära

.


Sprängticka, Inonotus obliquus

Den där glasbjörken vid Stugan har jag passerat tusentals gånger utan att reagera nämnvärt på den svarta svampen som spränger fram ur barken, lite mera för varje år.
Så var det tills häromdagen då Janne var på besök.

- Du har en fin sprängticka där på björken, sa han. Den kallas för "Chaga" och är mycket välkänd och användningsbar inom alternativ medicin, och man kan göra hälsobringande te och en massa annat av den också. Jag har sett den växa på björkar på flera platser här runt Tåkern, så det verkar vara speciellt bra betingelser för den i området.

Hemma i ateljén igen söker jag på ordet sprängticka och minsann, jag finner hur mycket som helst om denna svamp och dess rika användbarhet.

Jag saxar lite ur bloggen "Morotsliv" (http://www.morotsliv.com/2012/08/chaga-sprangticka.html):

"Chaga - kallas i Sibirien "Odödlighetens svamp", "Gåvan från Gudarna" eller "Gåvan från Himlen". Chaga har använts som medicinalväxt i Asien under flera tusen år för att stärka immunförsvaret".

"Sprängticka växer på björkar i Norra Europa, Norra USA, Canada och Ryssland. Den växer på björkens stam och är ganska kännspak, eftersom den har en närmast kolsvart skrovlig yta och är ljusare brun/orange inuti. Sprängticka växer på 1:5000 björkar".

"Om du vill göra en dekokt på Sprängticka ska du låta den koka någon timme i friskt källvatten. Du kan koka den färsk eller torkad, hel eller i bitar. Det räcker med en ca 3x3cm bit för att koka 1 liter te. Men ju fler gånger du kokat den, desto längre tid behöver du koka den varje gång och du kan återanvända den 5-6 gånger tills vattnet är så ljust så den inte ger ifrån sig så mycket godsaker längre".


"År 1958 fann man i vetenskapliga studier i Finland och Ryssland att Sprängticka gav effekt vid bröstcancer, levercancer, livmodercancer och magcancer, liksom i hypertoni och diabetes. 1973 gjordes en annan intressant rysk undersökning där Sprängticka visade sig hjälpa mot psoriasis i nästan 100% av fallen.

"Sprängticka är antibakteriell, antifungal, anticandida, antiviral, balanserar immunförsvaret och är därmed bra vid autoimmuna sjukdomar. Den sänker högt kolesterol och har dessutom en otroligt hög ORAC på hela 146.700! (Oxygen Radical Absorbance Capacity) som ger ett värde för hur mycket antioxidanter ett visst livsmedel innehåller per 100g.
  
En bra sak att minnas är också att du inte kan överdosera Sprängticka".



Sprängticka, Inonotus obliquus

Jag har alltså en undergörare på tomten. En svamp värd nästan sin vikt i guld. Tänk vad mycket man inte vet, fastän så nära.
Men den här sprängtickan tänker jag vara rädd om och bevaka fortsättningsvis!

3 kommentarer:

  1. Grattis, du har nu din framtida hälsa i dina egna händer,
    eller som jag lärde mej i Ryssland: I naturen finns alla de mediciner som du behöver för alla de sjukdomar som du har och eventuellt kommer att få. Lär dig att tyda naturens krafter och utvinna de läkemedel som står till buds, så håller du dig frisk och kry.
    Specifikt Chagan vet jag inte, men allt ifrån björksav till hjortblod har jag testat, och framförallt har jag fått känna av de enorma krafter som de stora träden bär inom sig. Att tala till träden, att rådfråga träden och att respektera de allra största av dem, det har jag lärt av de s.k. Non traditional medicine - utbildade, som finns i Ryssland. Jag tror inte på allt detta, men det finns nog en hel del sanningar, värda att beakta.
    Var rädd om din Sprängticka, den kommer nog att bringa dej ett långt och fortsatt lyckligt liv, rätt utnyttjad. Jag har inga recept som jag kan delge dej, men när du tar upp ämnet, så lovar jag att återuppta mina kontakter, och kanske kan jag återkomma med hur du skall förfara med din Chaga. Förvånandsvärt mycket av det naturen ger skall blandas med vodka, enligt ryska traditioner!? Kanske just därför, som jag inte kommer ihåg recepten? Men gott var det - och roligt!
    Och jag lever ju!
    Ölandsvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är själv en trädkramare. Jag gör det ofta, lägger mina armar om stammen på en trädbjässe och känner förtrolighet med tillvaron och hur historien och mystiken flödar in i mig.
      Det finns mycket man kan raljera över när det gäller detta med naturmediciner och shamanism men faktum är ju att det mesta vi har av godkända läkemedel idag ändå från början på något sått har sitt ursprung just i natur.
      jag säger som jag brukar - det mesta vet man inte.

      Radera
  2. Vilken fin sida du har. :D
    Fortsätt med det fina jobbet!

    Mvh, Ila på www.morotsliv.com

    SvaraRadera