onsdag 27 mars 2013

27 mars - Förunderliga Vättern

.

Det är verkligt nära nu att Vättern lägger sig. Nattgammal nyis är på väg att golva det öppna vattnets sista blåvattrade refuger. Det måtte väl i så fall bli någon form av rekord, jag menar, det är ju ändå nästan april och på tok för sent för dylika vinterhändelser, även om vi, som bor vid Vättern, mycket väl vet att om, och i så fall inte oftare än vart sjunde år i snitt, Vättern ämnar lägga sig, så blir det aldrig före februari månads utgång. Så lång tid tar det nämligen för denna djupa sötvattensreservoar att bli tillräckligt nedkyld.

Och oftare än detta sker vill vi inte heller, även om man ibland längtar efter en ny isvandring till Ombergs grottor, ty då blir våren bara senare i trakten. Alltså önskar jag vind; vind i natt, för att bryta upp isbojan innan det är för sent, ett par köldnätter till i stiltje kan nämligen räcka för att hela sjön ska bli istäckt och oåtkomlig för vinddrift



Men idag i den lätta brisen krasar det och gnisslar, gnäller och knäpper. Jag står uppe i det nya fina utsiktstornet vid Västra Väggar och spanar ner över sjön. Ensam. Det är ingen fart alls på Ombergs besökare ännu, med total brist på sippor och sånt som lockar och drar, menar jag. Än är det vinterväglag på Sjövägen och tjockt med snö och is.

Mot söder ser jag i den krispiga luften ända ner till Taberg i Småland, minst åtta mil bort. Visingsö ligger som en låg höjd mitt i sjön och Ombergs uddar sticker rakt ut i solgasset och skapar mörka mjuka former medan smala blå råkar vattrar sig i brisen. Några skrakar rastar just där, i de sista, och en och annan mås ser jag också. Allt är lugnt och väldigt fridfullt.



Vätterns vatten är grönt och kristallklart. Genom den glasklara nyisen ligger bottnen öppen för total inblick. Stenarna går att räkna. Vilken sjö! Jag upphör aldrig att förundras och glädjas åt denna jordens gåva till människan. 
Att bo nära en sådan plats är ett privilegium utöver det vanliga.

Men att hoten tätnar kring Vättern känner också många till idag:

1. Utökad stridsflygverksamhet med intensifierad målskjutning planeras
2. Provborrning efter frackad naturgas i alunskifferlagren är tänkt att påbörjas
3. Gruvbrytning efter jordartsmetaller hotar vid stranden av sjön mellan Gränna och Ödeshög.
4. Förhandsprospektering av järnmalmsbrytning på stort djup under Jönköping och Visingsö är påbörjad.

Inget av detta får ske!
Läs under "Rädda Vättern" i spalten till höger. Ta in den samlade kunskap som finns i alla dessa ideella krafter, reagera och agera. Hjälp till att Rädda Vättern. 
Det är livsviktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar