torsdag 10 maj 2012

10 maj - Försmak av sommar

.
Idag sjunger ärtsångaren från grannens måbärshäck, den som först av alla häckar är grön , när jag hämtar tidningen. Äntligen!


" t  t  t  t  t  t  t  t  t  t  t  t  t  t " 


Det skramlar som från en ärta i en tom bleckburk. Kanske har den sitt namn därav? Jag vet inte säkert. 
Ett sommartecken är det i varje fall.
Och vännen Lars säger att han redan för ett par dagar sedan såg de första tornseglarna över Tåkern vid Hovtornet och detta om något är verkligen ett obevekligt sommartecken.


I och med detta är snart alla fåglar på plats, saknas gör förstås kärrsångare och rosenfink men annars så ... och så vill jag höra göken också, och nattskärran, innan jag ger mig för sommaren.
Fort går det i alla fall, fortare än alltid.




Igår från min målaraltan vid Stugan, kl 10.35, hörde jag den börja sjunga - näktergalen - från buskarna hundra meter bort mot Ramstadshållet. 
Det var ihållande dagsregn men ljumt och under natten hade den anlänt. 


Äntligen igen!

1 kommentar:

  1. Hej vår vän!
    Vi tycks ligga jämsides vad gäller de första obsarna på vissa arter. Visserligen hörde vi först idag göken och näktergalen. De måste ha anlänt under natten som var. Men ingen ärtsångare dock. Svarthätta, trädgårdsångare, lövsångare, gransångare, gärdsmyg, koltrast och blåmes underhåller oss på vår arbetsplats nästan inne i centrala stan. För några dagar sedan tre havsörnar rakt över oss, förföljda av en skränande måsflock, och dessa gäss som ideligen flyger över oss. Grågäss och vitkindade, de senare tycks på väg att bilda kolloni i Mejeriviken (mitt i stan mao)
    Borgholmsvännerna hälsar dig i den sköna maj

    SvaraRadera