onsdag 17 mars 2010

17 mars - Tillrättaläggande om rådjursdöd

.
Ett utlagt trafikdödat rådjur
(foto från den 22 februari 2010)
.
Den 22 februari skrev jag i min blogg om och visade bilder på flera döda rådjur nere vid Tåkern. Jag förmodade då att dessa djur hade dött svältdöden.
.
Men alldeles nyss har Stefan, känd jägare i bygden, ringt till mig och berättat att de där rådjuren var utlagda av honom. De var funna trafikdödade och han tyckte att de gott kunde få hanteras av rävar och rovfåglar istället för att ligga vid vägkanten och ruttna till föga glädje för någon.
.
Stefan har arbetat hårt i Tåkernbygden denna kärva vinter med att stödutfordra rådjuren med potatis, sädeskross och morötter uppgående till ungefär femton ton och på det ensilage, berättar han för mig bland mycket annat.
Ett slitgöra värt en stor eloge!
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar