måndag 22 mars 2010

22 mars - Med tidningen Corren hos Vadstenas råkor

.
Jag är på väg till Vadstena för en uppföljning av den trädfällning och jakt på ortens råkor som jag skrev om i min blogg den 17 mars.
Jag och Janne har stämt möte med reportern Gerd och fotografen Åke, från tidningen Corren vid Skinnarängens lövdunge där motstående intressen har hamnat i akut konflikt.
På vägen dit, förbi Hästholmens samhälle, får jag sällskap med en omrvråk som i god medvind flyger norrut över slätten. Den har bråttom och ger sig inte tid med vråksvängar, termiksegling och sånt. Det är fullt ös med aktiv flygning, så olikt höstens tempo.
.
Motorsågen knattrar och ett tiotal björkar är redan fällda och med dem ungefär tio råkbon. Då vi närmar oss försvinner skogshuggaren - möjligen till lämplig kaffepaus - vilket vi uppfattar som att tidningens närvaro tydligt stör arbetet.
Råkorna är borta förstås. Men efter en kvart kommer hela skaran oroligt skränande i tät flock på hög höjd över dungen för att rekognonsera men de försvinner snart igen.
.
En knapp timma samtalar vi om råkor och människor. Min ambition är att få åtminstone några fler av oss att inse att råkan är en sällsynt fågel i Östergötland, en fågel att både vara stolt över och att värna om. Kort sagt vill jag medverka till att öka kunskapen om arten och därmed acceptansen. Jag hoppas på en bra och balanserad tidningsartikel som kan bygga en ny grund att stå på för innevånare och beslutsfattare i vårt län fortsättningsvis och det ska bli spännande att se hur detta kommer att lyckas.
Jag kommer förstås att fortsätta redovisningen här i min blogg efterhand något nytt händer.
..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar