måndag 11 januari 2010

11 januari - Nytt år

. Jag körde en sväng genom skogen igår natt. Söderut ner genom Holaveden, förbi Bonderyd och Korsbacken till Vagnsjön. Skogen var draperad i enorma snösjok, tecknad i svart och vitt. Bågnande småbjörkar hängde ut över vägen. Ett ensamt rådjur åt gräs där plogen skrapat dikesrenen och skuttade tyst iväg in i mörkret.
Inte en stjärna syntes; inget himmelsljus. Jag parkerade vid Lysings urskogsreservat och gick en kilometer i mörkret. Det var tyst som i graven.
*

Idag börjar det nya arbetsåret på allvar. Jag är sugen. Jag har två separatutställningar på gång under 2010. Först Konstrundan i egen ateljé - 10 årsjubileum fyra dagar under Kristi himmelsfärdshelgen - och sen i höst på Galleri Blå i Linköping i mitten av oktober.


Jag våtspänner jättestora 300 g Arches akvarellpapper på nyinköpta plywood-pannåer och längtar efter att blanda färg och börja måla. Ateljén doftar av vått lim och papper. Alla som varit med vet att det inte luktar så gott just då.
Men i morgon!

1 kommentar:

  1. hej Gebbe
    Du har varit i våra trakter ser jag! Ja nog är det snötyngda träd så det räcker, det här är nog den vitaste vinter jag kan minnas, att snön ligger så länge utan tö emellanåt...är också pepp på att börja jobba nu när alla jullovslediga är borta.
    Snöiga hälsningar
    Ila

    SvaraRadera