måndag 4 januari 2010

4 januari - Dags att rita om vinterkartan

. Trastar i stora mängder övervintrar i bygden denna vinter. En märklig företeelse minsann.

Vid Ombergs vätterkust har det samlats stora mängder med trastar. Björktrastarna dominerar förstås och jag skulle uppskatta att jag observerar tusen individer räknat från Hästholmen och norrut längs hela berget. Redan detta är enastående. Samtidigt räknar jag in kanske femtio koltrastar, vilket gör det hela ännu mera märkligt och sen då - alla rödvingetrastar; sammanlagt rör det sig om ett par hundra stycken och därmed blir hela upplevelsen av resan längs Omberg fantastisk.
.
Rödvingetrastar. Rastlösa och flyktiga får jag verkligen anstränga mig för att få detta fotografi i skumrasket denna eftermiddag på Omberg.
.
.
Utbredningskartan, hämtad ur "Fågelguiden - Europas och Medelhavsområdets fåglar i fält" - visar att rödvingetrasten inte övervintrar i Sverige, knappast ens i Danmark, vilket den blå färgen indikerar.
.
Rödvingetrastarna ska inte vara här på vintern - enligt gällande utbredningskartor alltså. Visst har man även tidigare kunnat se enstaka individer som av olika anledning trotsat våra definitioner; men inte i närheten av denna mängd.
Trastarna är rastlösa, flyktiga, på gränsen till svåråtkomliga och skygga och jag kämpar mot dessa förutsättningar för att komma åt dem med kameran i skumrasket där de huserar bland bergets röda rönnar.

Även Bergfinkar finns på Omberg i år. De sitter också i rönnarna och äter bär.
.
På berget finns också ganska gott om bergfinkar som även de käkar rönnbär, enstaka domherrar samt talgoxar och blåmesar nere vid vägkantens bokollon. Däremot letar jag fruktlöst efter tallbit och kammar noll.
.
Är det nu, efter denna märkliga vinter, dags att rita om utbredningskartorna för rödvingetrast och andra fåglar inför kommande utgivningar. Kanske. Framtiden får väl utvisa om detta är ett nytt tecken eller bara en årets slända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar