måndag 25 januari 2010

25 januari - Vardag

.
Vardag - smaka på ordet. Var dag. Ingen dag en annan dag lik. Protest! Har man möjlighet är det viktigt, tror jag, att sätta varje dag på kartan. Det kan komma tider när man inte har den möjligheten, så det gäller att passa på. Nu!
Jaha ja, så har jag klarat av dagens filosofiska övning. Vidare ...
.
Helgen var en upplevelse. Vi hade en kvarstående julklapp att kvittera ut Ulla och jag, från våra barn. Det blev en resa till Norrköping och Louis de Geerhallen med en konsert av världsstjärnan barytonbasen Bryn Terfel tillsammans med sopranen Elin Rombo, den unga dirigenten Eva Ollikainen och Norrköpings symfoniorkester.
Vilken kväll!
Bryn Terfel spelade ut sitt register i stort och smått och fick med sig Elin Rombo i ett levande sångspel så det stod härliga till. Bryn Terfels lek med en ölflaska, improvisation med en rosa gerbera från scendekorationen och vilda mimik i både ansiktsmuskler och stämband tillsammans med Elin Rombos koloratur och utspel var underbar att uppleva.
Vi satt på främsta raden på parkett, alldeles nedanför första violins bakersta rad och där fastnade jag tämligen ofta, vid den tunna, ljuslockiga violinisten och hennes dansande fingrar. Intimt och nära. Bakom henne satt en seniorviolinist, oerhört avspänd och van, med ett inåtvänt leende på läpparna och slapp handföring. Jag kände mig delaktig, så nära att noterna även var mina.
Efteråt, middag hos Emma och Jacob i Hjulsbro med döttrar och barnbarn. Mmm ...
.
Jag målar på en jätteakvarell

Nu är det måndag morgon och jag är tillbaka i vardagen. Jag laverar på en jätteakvarell och är uppe i minst 10 lasyrer av varierande blått nu - bara till himlen med det stora molnet.

Det är spännande och nästan lite farligt och inget får störa mig mitt i det hela. Därför är dörren låst och telefonen borträknad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar