onsdag 13 januari 2010

13 januari - Dimbågen

.

En vit dimbåge över Tåkern idag.

Om man noggrant studerar fotot kan man ana en liten grad av färgnyanser enligt ljusbrytningens fysikaliska lagar. Men dropparna i dimman är för små för att ge en klar upplevelse av färg, bågen blir vit.

Jo... jag skrev ju just att dimbågen ledde oss framåt i vår promenad på Tåkern idag (se nedan). Nu har Janne sänt mig den bild som han tog av fenomenet.

Detta är verkligen en parallell till regnbågen. Men denna vita variant, som uppträder i samma fysikaliska förutsättningar fast med stark sol som lyser rakt in i dimma istället för in bland regndroppar, vill jag härmed döpa till dimbåge.

Jag är ganska säker på att den inte kan benämnas med halo - en sådan uppträder ju runt själva solen och dimbågen i 180 graders riktning från solen.

Jag har upplevt den några gånger tidigare och tror säkert att den är vanligare än man vet, ty man måste verkligen vara uppmärksam på företeelsen då den är så subtil. Det är oerhört lätt att missa den vackra föreställningen.

Tack Janne för att du lyckades med dokumentationen!
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar