söndag 31 januari 2010

31 januari - En vass exkursion

.
Nästan 70 personer mötte upp när Lars och jag ledde en vassvandring från Glänås vid Tåkern idag. Arrangör - Ödeshögs naturskyddsförening.
.
Här är vi på väg ut mot vassen. Till en början sjuttio personer på en lång lång rad, men snart ordnades formationen till det bättre, så att alla kände sig delaktiga, men då kom vi å andra sidan så tätt samlade att stöpvatten trängde upp på isen under de där 35 cm glittersnö. Sånt känns också lite spännande.
Jag hade förstås tänkt ta några fler foton, men det ovan är det enda som blev. Sedan la batteriet av i kylan.
.

Men det fanns ju fler personer med kamera. Kristina Olsson har haft den stora vänligheten att skicka mig bl a denna härliga bild - Tack så mycket Kristina.

Nästan allt var med oss! Vindstilla, svag vintersol och inte alltför kallt inne i vassen. Då vi "bänkade" oss på direkttillverkade vassbrötar med kaffe och tilltugg var det nästan så att solen värmde. Det som uteblev var det mesta av fågellivet som stelnade i kölden; ett par sävspar, två steglitsor på nickskärornas vinterståndare och sen en liten gärdsmyg till tröst när nu skäggmesarna inte ville visa sig.

.

Mitt på sjön där ute i snön kajkade en "tillspillogiven" skäggdopping omkring. Mycket märkligt!

Det mest märkliga i fågelväg hände likväl. Mitt ute på flatan, Tåkerns snöiga isgolv, låg en ensam skäggdopping och vred sig och liksom simmade i snön, nästan så där som pingviner gör. Det verkade sjukt tillspillogivet, för att uttrycka det på ett ungdomligt vis, typ!

På hemvägen noterade jag minus tjugo grader över Kälkestads åkrar. Man börjar bli köldvan!

1 kommentar:

  1. Från inkommet mejl:

    Hej Gebbe !

    Jag skrev en kommentar till Din fina dagbok om söndags-utflykten men vet inte om den nådde Dig, så därför:
    Vilken härlig utflykt, härligt väder, härlig miljö, härliga guider, härliga människor!. Toppen och stort TACK för att vi fick vara med!

    Gebbe, dessutom, jag uppskattade verkligen Dina tankar, ord på sidan i Corren förintelsedagen! !! Värdefullt! Kvällen innan körde jag bil, lyssnade 21.45 till P 1`s "Tankar för dagen" Någon talade och ställde frågan:"Är människan ond eller god ? " Jag hade svårt med den utläggningen... Jag tror inte att vi är "antingen - eller", vi är inte "svarta eller vita"... Vi har enligt min mening någon sorts disposition för båda delarna ont/gott och att livet, varenda dag innehåller mängder av val.......såväl medvetna som omedvetna...

    Kvällshälsningar Lennart

    SvaraRadera