fredag 10 september 2010

10 september - Drömmen som brast

.
Så tryckte jag på knappen; blundade, svalde och annulerade med mejl en i praktiken redan klar resa; en drömresa under tre veckors tid till naturen och djuren i Thailand, Kambodja och Vietnam.
Tiden i januari räcker helt enkelt inte till.
Jag har ett stort projekt på gång till Gotlands länsstyrelse nämligen. Tre nya reservatsskyltar i A1-format ska vara färdiga till tidig vår. Det arbetet måste göras under vintern och jag vet vilken tid det kommer att ta ungefär och hur mycket kraft och koncentration som kommer att behövas.
Ibland måste rätt val göras fastän det känns tungt just när det händer.

Jag har nyss servat naturskribenten Stefan Casta med en massa uppgifter om skäggmes.
Inte för att det har ett dugg med ovanstående att göra. Men iallafall. Det är trevligt tycker jag, att kunna hjälpa varandra. Var någonstans Stefans skriveri om skäggmesar kommer att publiceras, vet jag faktiskt inte, men tids nog får jag väl klarhet i det också.
.
Jag klarnar mina tankar lite till och sätter mig att boka en resa till Gotland istället. På onsdag och torsdag bär det iväg dit för förberedelser till det där skyltmåleriet jag nämnde ovan, det vill säga innan även hösten försvinner och gör nödvändiga platsstudier besvärligare än nödvändigt.
.
Dags således att ta tag i några måsten och lämna det andra på båten. Men ändå, vad vore livet utan längtan och möjligheter? Alla drömmar uppfylls inte men jag levde ändå en stund väldigt nära förhoppningen. Ibland måste sådant räcka.
..

3 kommentarer:

  1. Så underbart vackra de är Skäggmesarna!! Så söta! Inte ser jag nåt skägg men söta ändå!

    SvaraRadera
  2. Näe, hanarna har ju mer av svarta slokmustascher än skägg.
    Söta är de måhända men i ännu högre grad intressanta. Ur alla aspekter.

    SvaraRadera
  3. Vad trist att du missar Ostasienresan.
    Jag kom själv tillbaks från Siem Reap den 9;e september.
    Jag har nu "gjort alla länder i omgivningen tom Laos och Burma". Kambodja var kronan på verket. Nio dagar i Angkor! På tok för lite.
    Några av bilderna finns på FB, andra på Reseguiden.se.
    Bengt

    SvaraRadera