söndag 6 december 2020

6 december - Batalj i grannens häck

Det är väl så där en två veckor sedan som jag hade en gärdsmyg vid komposten. Det händer ibland under höststräcket men sällan under vintern. Detta är både överraskande och inte, jag menar, med de allt mildare vintrarna är det inte annat att vänta, att allt fler arter väljer att stanna kvar för att vara först på plats med reviret när våren närmar sig. Jag tänker på rödhake, trastar, järnsparv och svarthätta men fler arter än dessa är på gång med detta nya beteende. Vår sverigevinter blir alltmer lik den engelska. Jag vet hur det känns att vandra omkring där i frostigt landskap följd av skön fåglalåt hela vintern igenom och att den tiden numera också är här, inte helt och fullt än, men på mycket god väg.


Full batalj i grannens häck.

I morse hörde jag krafigt ljudande revirsång mellan husen hemma och jag spanade efter orsak och ursprung. Ljudet kom från grannens häck, där två gärdsmygar var inblandade i en hetsig batalj om herraväldet med sång och  jakt runt grenar och tovor.


Gärdsmygen har till slut blivit en riktig vinterfågel även i min egen trädgård.

Det känns lite märkligt men samtidigt härligt, att kunna avnjuta gedigen fågelsång vintertid även vid egen torva. Ett nytt läge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar