måndag 14 december 2020

14 december - Gläntan bjuder

Igårkväll när vi åkte hem i skymningen efter en tur runt Östgötaslätten öppnade sig plötsligt molnen och vi siktade solens indirekta ljus. Vi blev så glada att Ulla tog en bild genom bilrutan mitt i farten längs gamla Riksettan i trakten av Rök. Inte blev det väl bästa kvalitet på det fotot, det törs jag säga, trots att det inte är mitt, men känslan var euforisk och efterlängtad.

Törs jag säga att "Gläntan" bjuder? "Gläntan", är flygets gamla namn på hålet i molntäcket som så ofta ligger just över Ödeshögs kommun och levererar ljus, blå himmel och sol. Ska återseendet börja någonstans är det väl just där, tänker jag, solljus på exakt rätt plats. Man tackar!

Dagen idag, den 14 december, följs upp med ungefär en timmes strålande sol under eftermiddagen. Det är stort! Vi vandrar på Omberg och njuter av ljuset och jag konstaterar att hasselns hanhängen på några sydvända platser redan har svällt och mjuknat. Det är tidigt det!.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar