onsdag 16 december 2020

16 december - Till lutfiskens lov

Jag köpte lutfisk i Fiskboden på torget i Ödeshög och tillagade den till lunch idag. Jag fick njuta den ensam eftersom det är inte Ullas favoritmat. Två rejäla portioner räckte förpackningen till men då fick jag förstås stoppa in lite extra. En måltid har jag kvar i frysen - hoppas det fungerar.

Det var en väldans fin lutfisk må jag säga; en av de bästa jag har ätit. Ibland när man köper en bit blir det knappast någonting kvar i kastrullen, mest vätska och lite slamsor bara, men den här var verkligen matig, smakrik och stabil.

Jag läser på förpackningen att det handlar om krokfiskad långa, försvarligt fiskad och förvaltad. Så bra! Sånt smakar extra gott.

Jag följde receptet med microtillagning. Detta tog femtorn minuter på högsta effekt och under tiden kokade jag mjölig potatis och en rejäl bytta bejamelsås. Resultatet sammantaget blev alldeles utmärkt.

Anrättningen täckte jag ordentligt med krämig bejamelsås och uppe på detta strödde jag handstött kryddpeppar, vitpeppar, flingsalt och en doft av nymald kryddnejlika. Det sista är min egen idé. Rekommenderas! Ett glas svagdricka till är också ett gammalt måste!

Mums ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar