måndag 19 november 2018

19 november - När Jamil lärde mig en läxa

.
Nu har jag drabbats av nostalgikänslor och passar på att förmedla ytterligare en liten minnesbild från den oerhört spännande resan till Indonesien som jag var med om år 2007. 



Jag är på spaning efter tigerspår längs Tapan Road på Sumatra
foto: Karl-Martin Axelsson.

Under vandringar på och i närheten av vulkanen Gunung Kerinci ungefär mitt på ön Sumatra fick jag ett levande exempel på att lek kan bli allvar och att "ont ska med ont fördrivas".
Som den lekfulle person jag är fick jag nämligen för mig att arrangera en något barnslig idé, där jag skulle leka "hängning" med hjälp av en lång tanig lian som hängde ner från träden vid vägkanten.
Tänkt och gjort; jag lindade lianen runt halsen och bad Karl-Martin dokumentera det hela.



"Hang man", foto Karl-Martin Axelsson.

Så långt var allt väl men strax började problemen.
Efter bara några sekunder började det klia och svida alldeles förskräckligt runt halsen och svedan övergick snabbt i svullnad, rodnad och värk och jag började känna mig yr och olustig varför en av våra guider snabbt tillkallades.

Guiden Jamil såg på mig oroligt och bad mig visa vilken växt jag hade använt till min "lek"

"It is very poisonous", sa han.



Snabbt började Jamil gräva upp rötterna på en liten buske i närheten. Han skalade och krossade dem med kniven och gned in min hals med saften .

- Det här är rötterna från den giftiga växten, sa han. Den är emellertid ung och med hjälp av den kan vi bota det onda som finns i den vuxna växtens gröna delar. De är varandras motsats. 

"Ont ska med ont fördrivas".



Jamil, ursprunglig från Sulawesi, vilket han mycket stolt berättade om och visade med sin T-shirt, sa att jag säkert skulle ha kvar problemen under resten av dagen men att allt mot kvällen förhoppningsvis skulle lugna ner sig och att dagen därpå troligen skulle bli symptomfri igen.

Dagen därpå var allt mycket riktigt bra igen.
Jamil blev därefter en trogen följeslagare till mig och blev även till en god vän under resten av resan, mycket intresserad av mitt skissarbete och skapande verksamhet. 
Och han lärde mig en viktig läxa.

Hela resan till Indonesien finner du här. Bläddra ner till resa nr 23.

 LÄNK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar