torsdag 17 april 2014

17 april - Hur bär de sig åt och vad har de där att göra?

.

Min inramade teckning, tavlan på fjärilar, är ursprungligen en illustration i boken "Ögon på naturen". Nu har den haft fem små svarta prickar eller snarare, små streck, innanför glaset uppe på den vita paspartoutkartongen en tid och detta skämmer och irriterar, så Ulla undrar om jag inte kan öppna tavlan och ta bort det där fula.

Jag vet vad det är, det undrar jag inte över.
Krypen, för det är sådana, är små insekter av ordningen rätvingar, avlägset släkt med cikador och syrsor och de heter Trips. I naturen finner man dem ofta i blommor, nästan alltid alldeles fullt i blommande maskrosor till exempel, där de lever på pollen och nektar. Och är man ute och cyklar, händer det inte sällan att man får dem i ögat. De kan nämligen flyga också, och då blir det en sån där liten skavande svart prick i ögonvrån, det har jag varit med om många gånger. Har inte du också?


Trips är blott ett par mm stora så det gäller att förstora rejält nu när jag ändå gör en akvarell av ett sånt där kryp.

Men, det jag verkligen undrar över är, hur tripsen har kommit in i min tavla, i flera stycken tavlor förresten.
Den är nämligen tät, inramningen, väl tejpad baktill och ramlisten runtom är både limmad och spikad.
Enda "ingången" är möjligen i själva hörnet. Där kan jag vid ytterst noggrant studium eventuellt finna en mikroskopisk öppning.
Men, hur den lilla insekten kan leta sig in mellan de olika skikten och till slut tränga sig fram mellan glas och kartong ända in mot mitten av tavlan är förstås ytterligare ett mysterium.

Och då mina vänner, har jag ändå inte svaret på den väsentligaste frågan. Varför?

Nåväl, ibland hjälper det inte att undra. Det är bara att utföra en uppgift, att till slut öppna tavlan och städa bort förtretligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar