tisdag 4 mars 2014

4 mars - Silverfisk

.
En liten silverfisk smyger undan när jag öppnar toalettdörren i ateljén. Den överraskas av ljuset som den skyr och rör sig ryckvis framåt, liksom glider, eller "simmar" över golvet tills den försvinner in i skydd under kåpan till handfatets avlopp vid golvet.
För mig får den gärna vara där. Jag har sett den några gånger förut och jag tror att det kan vara samma individ. Den har inte på något sätt stört mig eller ställt till någon skada.



Silverfisk, nattsmyg - Lepisma saccharina

Den är inte mer än en knapp centimeter stor, glänsande som i silver, spolformad med små ben och långa antenner. Tre borst sticker ut längst bak och familjen heter därför på svenska just borstsvansar.
Silverfisken tillhör en grupp ur-insekter som har en utvecklingshistoria vilken går mer än 300 miljoner år tillbaka. I vårt land finns endast två arter och dessa påträffas inomhus men i sydliga länder lever silverfiskar även ute i naturen och några av dem kan bli flera centimeter långa. Gruppen har i motsats till mera "moderna" insekter inte anlag för vingar.

Silverfisken lever av allehanda organiskt material som innehåller eller kan spjälkas till socker: hår, matrester, hudflagor, tapetklister m m och egentligen gör den nog lite nytta som renhållare.
Den är långsam i tillväxt och reproduktion och kan bli flera år gammal och under den tiden lägger honan upp till ett hundratal ägg. Nymferna ser ut som små miniatyrer av de vuxna och de tillväxer långsamt genom att då och då ömsa skinn.h tillväxer långsamt genom hudömsning då och då

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar