måndag 31 mars 2014

31 mars - Sädesärla

Jodå!


Sädesärlan är här. Själv såg jag den i fredags vid Väversundaviken vid Tåkern då hon kom flygande över mig på sträck mot norr. Utan erfarenhet och enveten spaning hade jag nog missat henne, ty det var långt håll och inget läte yttrade hon heller. Hon försvann bara diskret vidare uppåt landet.

Dagen därpå såg jag vårärlan betydligt bättre, då hon kom trippande på grusvägen längs dikeskantens hästhovar vid Dags mosse. Så vill man se årets första!

Men redan två dagar tidigare, den 25 mars, ringde vännen Lars och meddelade att han precis stod och tittade på en sädesärla utanför sitt köksfönster.

- Aldrig förut har jag sett en sädesärla på tomten så tidigt, säger Lars, den brukar inte anlända hit förrän i första veckan av april.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar