tisdag 19 februari 2013

19 februari - Lite konst också

.
Det har blivit mycket skriverier om natur den senaste tiden men ambitionen med min Naturliga dagbok är ju att den även ska spegla verksamheten inom konstens område.
För att ingen ska tvivla på att jag faktiskt också målar mellan de frekventa naturvarven presenterar jag mitt senaste färdiga verk: en tämligen stor akvarell (ca 80 x 60 cm på 600 g Archespapper med råkanter), ett motiv från Tåkern i aftonstämning.
Sista? penseldraget för en kvart sen!


3 kommentarer:

  1. Sluta nu Gebbe, du gör att jag drömmer mej bort från den karga verkligeheten, med fåken vinande runt knuten och en isande kyla som kryper längs med ryggraden. Här på ön är det en helt annan aftonstämning än den du speglar i din fina målning. Men så klart, det är en kick som den din akvarell ger som behövs för att blicka framåt. Vintern har varit lång och är inte slut ännu. Men det stundar ljusare tider.
    Idag en flock med Sidensvansar vid matbordet.
    Just nu en undran om de är på väg söderut eller norrut? Eller är de stationära på ön och inväntar tiden innan de drar hemåt, dvs norrut?
    Ölandsvännen

    SvaraRadera
  2. Tackar.
    Hu ja, va man längtar!
    Akvarellen bygger på en skiss från i somras vid den nya kanalen mellan Ramstad och Renstad.

    I helgen vid besök i Västerås noterade jag en stor flock sidensvansar. De är garanterat inte på väg norrut. Det är nog så att det finns kvar flockar åtminstone i Mälardalen och när vintern biter till lite extra så ger sig dessa av, sent, mot söder. Hade även en liknande flock i Ödeshög för en dryg vecka sedan. Det dröjer ett tag till med returen norrut verkar det som, om jag tittar ut i bistervintern genom mitt ateljéfönster. Det är ruggig vinter ännu.

    SvaraRadera