fredag 19 februari 2010

19 februari - Vintertrötthet

.
Råkor är normalt ovanliga gäster i Ödeshög. Men inte denna vinter, som pressar allt liv - även råkornas - närmare döden!
.
Nu är jag jäkligt trött på vintern!
Jag har fått nog!
.
Jag är trött på eviga snöskottningar och ingen plats kvar för mer!
Trött på att se fågelbordets alla fåglar långsamt men säkert tyna bort mot en hotande svältdöd!
Trött på smält snö i skorna och blöta handskar!
Trött på valhänthet och nagelspräcken!
Trött på att se rådjuren ligga där ute i drivsnön på åkrarna och att inte se markägare och jägare ställa upp för dem nu, med ensilage- och höbalar, när det verkligen behövs!
Trött på den svåra och aldrig slutande kylan som dödar mitt fina olivträd på verandan.
.
Jag vill skrika ut, precis som Tomas Ledin - Vägra vinter!
Det räcker nu! För guds skull. Sluta!
JJag lovar (kanske) att aldrig mer lovorda min barndoms vita vintrar!
.

1 kommentar: