måndag 13 december 2021

13 december - Studier av hökuggla

Så har även jag svängt ner mot Tåkern för att ta del av den hökuggla som så lägligt och lämpligt har stannat upp i Tåkerns fältstations trädgård. Den har varit där några dagar redan men först idag blev det tid också för mig att göra ett kort, improviserat besök.

Hökugglan, genom min mobilkamera i skumrasket, en bild svår att yvas över.

Vi satt kvar i bilen Ulla och jag och studerade den i kikaren. Kameran var kvar hemma i ateljén och med mobilen i skumrasket blev fotot inte mycket till övers. Men minnesbilderna sitter där, och tillbaka i ateljén transformerar jag dem till skisser i mitt ritblock - enkelt och grovt - men på riktigt. Ett skönt lyft.

Skisser av dagens hökuggla vid Tåkern.

Ugglan satt högt i björkar och spanade runt efter byten. Pilfinkar och björktrastar, skator och kråkor höll gott avstånd och noga uppsikt. Så lättade den till och från och gled iväg ner mot backen, försvann i snön bland nässlor och skräppor och äntrade därefter en ny trädtopp, satt en stund och pillade med något litet innan den snart gled iväg åt ett annat håll; hela tiden på jakt.

Det är tre år sedan nästan på dagen som jag senast noterade hökuggla hemmavid och jag har lagt in en länk för den som är intresserad av att se mer också från detta tillfälle.

länk

Jag tror det blir en liten tur ner till ugglan också i morgon förmiddag. Då troligen med kamera.

Tillägg den 14 december 2021:

Jo, så blev det. Idag på förmiddagen var jag på plats igen, nu tillsammans med Lars, Sverker, för att njuta av hökugglans förtroendefulla närvaro. Den satt i en trädtopp över våra huvuden medan vi satt vid trädgårdsbordet i fältstationens trädgård, drickande medhavt kaffe och dopp, med ugglan sittande lugnt och rofyllt, vridande sitt ansikte ut mot omgivningarna åt alla håll.


Men, när jag härmade en mus genom att suga in luft mellan mina sammanpressade läppar fick jag en skarp gul blick. Vafalls! Vem där?

Ett par andra personer sökte samma upplevelse som vi. Linköping likväl som Nederländerna var representerade under tiden vi var där. Många har tagit chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar