onsdag 12 december 2018

12 december - Överraskande besök

.
Jag har inte hört något om det i etern eller bland nätverken på internet, att det skulle kunna vara något på gång med arten hökuggla nu, men å andra sidan är jag ganska dålig med kollen på till exempel artportalen.



Således blev vi väldigt överraskade Ulla och jag när vi under hemfärden från Motala plötsligt fick se denna vackra uggla sitta på en vägskylt vid dikeskanten bredvid Sjöstorpkärret alldeles innan vi kom fram till Ödeshög, helt hemmavid alltså.

Jag såg fågeln så där i ögonvrån och tänkte kort och gott kråka. Men precis vid passagen såg jag vad det egentligen var, skrek ut "hökuggla", tvärnitade och svängde tillbaka över vägen.
Vi fick några minuter på oss att studera den vackra fågeln. Tyvärr var jag utan kamera och i bilen hade jag bara min knappt användbara "minikikare". Så typiskt.
Med mobilen tog jag några kort - suddigt resultat förstås - men den som vet och kan ser ändå att jag  är rätt ute med artbestämningen.

En liten glimt av ansiktet fick jag till slut in i det blurriga kikarfältet innan hökugglan lyfte och flög bort över kärret och landade högt i en björk. Där satt den kvar när vi fortsatte hemåt och när jag efter en stund återvände med kikare och rejäl kamera återfann jag inte fågeln.



Ungefär så här kändes det men den där lilla glimten jag fick av det typiska ansiktet i min miserabla kikare, bara så att ni vet och förstår.

Det är säkert 15 år sedan senast jag såg hökuggla i hembygden. Det var dags nu och jag hoppas att det inte blir min sista. Man vet ju aldrig.

2 kommentarer:

  1. Gode tid den underbara tavlan med hökugglan
    har jag hemma hos mig, kan aldrig få nog av
    den, älskar den!
    EBN

    SvaraRadera
  2. Jag är glad över att just du har just den min vän! God Jul och Gott Nytt År tillönskas!
    Gebbe

    SvaraRadera