fredag 14 december 2018

14 december - Köttbullar

.
Idag har köttbullar trillats i hemmet. Ett och ett halvt kg blandfärs blev 125 st små trevliga stycken enligt ett något anpassat eget recept som bygger på min mors grund, vems annars?
Fläskfärsen har sålunda bytts ut mot blandfärs och jag använder ströbröd istället för kokt gaffelmosad potatis plus scharlottenlök den här gången för omväxlings skull. Men jag skulle nog vilja påstå att mina bullar smakar mammas ändå.

Jag provsteker en utplattad bulle innan för att smaka av kryddningen. Mor testade rå smet direkt ur bunken. Det gör alltså inte jag.


Jag trillar 24 ganska små bullar åt gången eftersom jag vill använda en inte alltför stor panna för att få jämnare värme. Pannan får heller inte bli för het, lagom är bäst, och det måste vara smör förstås..

Historien berättar att köttbullarna kan ha sitt ursprung i Turkiet och visst finns de där, egentligen nästan överallt i världen med tusentals regionala recept. Men hypotesen bestrids av mathistorikern Richard Tengström som menar att det inte finns belägg för den historien.(Wikipedia).
Köttbullen är nog ett allmänt antropogent tilltag men Turkiet kan säkert vara troligt ursprungsland ändå eftersom människan har sin bofasthet och sin jordbrukskunskap härstammande därifrån.


Jag steker alltså långsamt vilket dessutom minskar oset rejält. Efter varje omgång skrapar jag ur pannan från "skovor" och tillsätter en ny smörklick.


Efter att både Ulla och jag har undantagit knappa tio små läckerbitar, sånt är nämligen svårt att låta bli när aromen sprider sig i huset, så blir till slut bunken ändå rågad. Det behövs, i morgon kommer nämligen alla barn och barnbarn hem och jag tror inte det kommer att bli en smul kvar, precis som det ska vara och brukar bli.

En försmak av jul.

2 kommentarer:

  1. Mycket riktigt pappa - inte en smul kvar, och det betyder ju högsta betyg till kocken!

    SvaraRadera
  2. Taberaset var 100-procentigt. Härligt!

    SvaraRadera