lördag 29 december 2018

29 december - Ett "vårtecken" redan i december

.
Tidigare än någonsin förut hörde jag idag en talgoxe sjunga medvetet, klart och tveklöst. Det var under ett besök i Linköping, just när vi höll på att lasta ut prylar ur bilen till min fars nya lägenhet som det hände och det överraskade mig totalt.


Det normala är ju att möta messången runt den 10 januari och då utförd av antingen talgoxe eller blåmes en av de första vackra dagarna när solen passerat sin lägsta nivå och är på noterbar uppgång. Aldrig trodde jag väl att detta första "vårtecken" skulle bjudas mig redan i december månad, även om dagen vädermässigt faktiskt anades lite vårkänsla rent klimatiskt.

Så var det överståndet alltså - det första "vårtecknet" är inhöstat redan i december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar