torsdag 20 december 2018

20 december - Vid juletid

.
Ett av de ting man må göra innan jul är att städa huset. Ulla tar merparten av ansvaret för den sysslan  men en av mina uppgifter varje år är att göra en grundlig genomgång av pannrum/grovkök och då gäller det inte bara ytligt fast mer uppe på alla rör, i diskbänkens trånga avlopp, under och bakom tvättmaskin, våttorkning av tak, väggar och skåpluckor samt fönster förstås.
Det tog mig i år nästan en hel arbetsdag men då lovar jag att det blev ordentligt till min och framför allt hustruns stora förtjusning.



Den här söta dammråttan bodde under tvättmaskinen. Den fick lite liv innan den gick i putten.



En vårserenad.

Jag har målat färdigt en av de små oljor jag utlovat före nyår. "En vårserenad", lämplig att tänka på dessa mörkrets dagar. Men, imorgon kl 23.23 vänder det. Tänk så! Och som alltid - redan omkring den 10 januari, snart nog alltså, märker man tydligt av det tillsammans med talgoxar och blåmesar som då börjar sjunga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar