torsdag 30 december 2021

30 december - Vinterns obestämbarhet

Vädret är ryckigt, mycket mer så än tidigare, upplever jag. Vintern inte minst, är ett tecken i tiden för denna drastiska och snabba förändring. Ena veckan är det brassande kallt och strax därpå härskar varmluften åter med sydliga vindar. Jag vet, jag slår in redan öppna dörrar, men klimatförändringen som pågår runt hörnet kan inte nog uppmärksammas. Jag kan heller inte låta bli att förvånas över klimatförnekarnas sturiga motstånd mot det som är så tydligt just nu.

Snögubben som barnbarnen under stor hemlighet placerade utanför porten igår eftermiddag smälter snabbt bort igen. Inget väder är beständigt men mest frustrerande är ändå vinterns ideliga obestämbarhet.

Snögubben 10 timmar senare. Det töar fort.

Det är verkligen skillnad mot tidigare. Här kommer ett par foton från 1954, barndomens vintrar i Mjölby, som förklarar hur det känns.


Undertecknad i full fart nerför Måndalens lilla backe i Mjölby. Jag minns att jag sekunden senare föll pladask. Det syns redan här på skidorna som är på väg att korsas. Nicke Holmer är det visst som kollar läget. (Foto av min far Acke Björkman, 1954).


Också detta är ett foto ur min far, Acke Björkmans, arkiv från 1954. Här visas tidsenlig skidutrustning och snygg stil i hoppbacken. På  bilden intill laddar Nicke Holmer, Ego, Bertil Lagerqvist och syrran Gunnel Björkman, för en vådlig nedfart i backen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar