tisdag 9 februari 2021

9 februari - Varning. Falska 500-sedlar i omlopp

Arbete sent om kvällen med mina "Istidsillustrationer", medförde ett plötsligt sug efter snabbmat. 


Så blev det alltså, att jag kilade tvärs över gatan och köpte mig en  pizza Jamaica med tomatsås, ost, skinka räkor och champinjoner - undrar därvid förresten om det  finns en godkänd standard för pizzor. Jag menar, är en "Jamaica" alltid en "Jamaica", oavsett var man köper den. Nåväl.

Jag frågade om man fortfarande kunde betala med kontanter.

- Jag har en femhundring, kan du växla den?

- Det beror på om den är äkta eller ej, blev svaret. I veckan fick vi nämligen in en falsk sedel. Jag kan visa dig. Jag tycker att vi alla bör vara på vår vakt nu, framför allt vi som har butiker eller liknande. Jag försöker berätta för alla.

Kvaliteten var ganska undermåligt hemsnickrad, gjort enkelt i en vanlig koipator. Sedeln kändes papprig och annorlunda och vattenstämplar och alla säkerthetsdetaljer saknades. Dessutom var den ca 5% mindre än originalet. Allt var sånt som man borde ha reagerat på och det blev också min fråga.

Den falska femhundringen nertill.

- Jodå, när vi räknade dagskassan märkte vi direkt att den här femhundralappen var fel. Men, det var så dags då. Du vet, det blir lite stress och så där ibland och det är lätt gjort i rusningen. Vi har anmält till polisen, så det är numera registrerat som ärende och så. Men, dom säger att de egentligen inte kan göra någonting.

Se upp i Ödeshög! Falskmyntarna finns även här. Kolla sedlarna noga, framför allt 500-kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar