fredag 5 februari 2021

5 februari - Felvänd bokstav

Jag har noterat ibland att bokstaven N på milstenar och andra vägstenar är spegelvänd. Eftersom jag har uppmärksammat detta mer än en gång undrar jag om där finns något medvetet dolt budskap eller annan förklaring till fenomenet, kanske att stenhuggaren har suttit med stenen upp och ner framför sig eller något sådant, vilket emellertid inte förändrar utformningen förstår jag nu, när jag tänker närmare på saken.


Vägsten i Svartådalen vid Skultuna.

Kanske någon av er har en bättre förklaring än min ovanstående, helt misslyckade.

Senare tillägg: Bland alla mer eller mindre roande och upplysande förslag som inkommit från den stora läsekretsen verkar ett mera seriöst än de andra. Från Joacim Theorell som meddelar detta, vilket jag även har följt upp en smula genom att leta runt i etern: "Stort N skrevs spegelvänt mellan 1540 och 1590. Litet n som vanligt. Blandas lite hur som helst om jag förstår det hela rätt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar